Senais, gerais laikais, kada galėjau keliaut po Europą, visad stebėjau skirtingas automobilių tendencijas ir analizavau, kokie modeliai šalyje yra populiarūs, o kokių iš viso nepamatysi. Suomija kelionės metu nustebino su 3 serijos BMW, kitaip dar vadinama „Chuligankė“. Danija nustebino su VW up ir Toyota Aygo kiekiu, Estija turėjo daug E klasės Mercedes, o Lietuvoj, ant kiekvieno kampo galima pamatyti 5 serijos BMW.
Skelbimų portaluose jų yra daugiausia, bet tai aiškiai galima matyti ir mūsų gatvėse. Jauni „bahūrai“ svajojo apie „Slyvą“, kurios turbūt parsiduoda brangiau, negu Vokietijoje prieš 5 metus. O „Betmenas“ tampa, kaip dar vienas žingsnis sėkmės laiptais iki svajonių bmw. Šį Bavarą Lietuviai mėgsta ne šiaip sau. Prabangūs, galingi ir puikiai valdomi automobiliai užkariauja jaunimo širdis ir taip užpildo Lietuvos gatves.
Prisipažinsiu, nejaučiau didelės meilės šiai markei, bet pabandžius ne vieną jų modelį, paskaičius apžvalgas, pradėjau mėgti BMW vis labiau. Pats vos nenusipirkau 5 serijos BMW, apie kurią mes šiandien trumpai jums ir papasakosim.
Pastebėjot, kad kuo toliau, tuo sunkiau yra atskirti to pačio gamintojo modelius? O taip, tikrai esat sumaišę C/E/S klasės Mercedes, nes jie visi atrodo vienodai. Būtent pirmasis 5 serijos BMW, kuris buvo išleistas 1972 metais pradėjo tą vienodo dizaino štampavimo madą visiems BMW. Galit kaltinti BMW, kad visos naujos mašinos jums atrodo vienodai.
Taip pat nuo šio modelio prasidėjo vairuotojo svarba, BMW pradėjo siūlyti 6 cilindrų variklius, o interjero dizainą kūrė atsižvelgdami, kad viskas būtų ergonomiška ir patogu vairuotojui. Problema ta, kad žiūrint į interjerą, niekaip neina suprasti, kur ta ergonomika, nes salonas tuštesnis nei Akropolis karantino metu. Vieninteliai mygtukai/jungikliai yra tik radijai ir ventiliacijai ir viskas.
Po beveik dešimtmečio sėkmingai pardavus daugiau, negu 7 šimtus tūkstančių „pirmukų“ BMW 1981 metais pristatė naują modelį. Sakot naują? Daug kas galvojo, jog čia tik senasis modelis su naujais buferiais ir galinėm lempom. Aš irgi taip galvojau, va ir būtent šio juodo ryklio vos nenusipirkau. Pirmasis 1972 metais išleistas modelis turėjo tiek mažai skirtumų lyginant su 1981 metų modeliu, jog nusipirkęs būčiau manęs, jog variuoju patį pirmąjį 5 serijos BMW. Tiesiog Vokiečiai tikrąsias naujienas nusprendė atskleisti viduje ir po kapotu. Antrajame modelį jau matosi, kad visas valdymas yra pasuktas į vairuotoją, o keleiviui lieka tik džiaugtis, kad apskritai sėdi mašinoj, o ne lauke.
Naujasis 1981 metų ryklys atvyko su elektra valdomais veidrodėliais ir ABS (ta sistema, kuri paspaudus stipriai stabdžio pedalą, pradeda triukšmaut ir skleist keistus garsus, bet padeda greičiau mašinai sustoti). Taip pat BMW pristatė 5 seriją dyzeliniu varikliu, kuris tapo greičiausiu pasaulyje dyzeliu varomu automobiliu. Iki šimto įsibėgėjo per beveik 13 sekundžių ir pasiekė 180 Km/H greitį. Nauja mikrobanginė turbūt greičiau įsibėgėja iki šimto, negu „PATS GREIČIAUSIAS DYZELIS PASAULYJE“. Net 1982 metais, tai jau buvo liūdni skaičiai ir vienas lėčiausių – 520i buvo visomis prasmėmis greitesnis už purviną dyzelį. Bet dyzelis labai greit buvo pamirštas, nes BMW ruošė daug rimtesnį aparatą. Turbūt jau žinot, kur linkstu.
Trumpa istorija: senais, gerais laikais buvo tokios lenktynės pavadinimu „European Touring Car Championship“ kuriose BMW buvo sėkmingiausias gamintojas dalyvaujantis šiose varžybose. Tačiau į lenktynes atvyko svečias iš Amerikos vardu Ford.
Jie atsivežė nevykusiai atrodantį mustangą,
pavadino jį Capri ir 2 metus iš eilės spardė BMW užpakalius. Ford parodė, jog ne BMW yra „ultimate driver’s car“. Galvojat Vokiečius tai tenkino? Aišku ne! Jie paėmė geriausius Ford inžinierius po savo sparnu ir sukūrė savo lenktynių diviziją ir pavadino ją tiesog M, nes M = Motorsport- wow, tas vokiškas originalumas…
Po M divizijos sukūrimo, labai greit buvo pristatytas BMW 3.0 CSL, kuris tiesiog sutrypė Ford svajones būti lenktynių čempionais. Tuomet BMW pristatė M1, turbūt ikoniškiausią sportinį BMW automobilį, o dar po keleto metų pristatė ir 5 seriją su didžiąja M.
M5 galia atrodė tokia didelė, jog net Bugatti skaičiai dabar neatrodo tokie gąsdinantys, kokie buvo BMW 286 „arkliai“ tuo metu. M5 turėjo „paturbintą“ M1 3.5 šešių cilindrų variklį, kuris įsibėgėjo iki šimto per 6.1 sekundės ir įveikė ketvirtį mylios per 14.5 sekundžių! Kad lengviau būtų suprast- 2020 metais ketvičio mylios drage šis BMW tik truputį atsiliktų nuo Honda Civic type R, Leon Cupra ir Mini Cooper JCW. Jeigu modernūs „karštieji hečbekai“ jūsų neįtikino, tai M5 greičiau įsibėgėdavo iki 100 km/h, negu 90 procentų tuo metu egzistavusių Ferrari‘ų!
1987 metais su naujuoju 3 kartos E34 atėjo ir evoliucinis dizainas, bamperiai tapo dizaino dalimi. Manau drąsiai galima teigti, jog naujasis “penktukas” nėra pats gražiausias BMW modelis. Negana to, jog jis atrodė nekaip, bet dar BMW sugalvojo pristatyt 5 seriją universalo kėbulu. BMW fanatikai negalėjo patikėti, kad BMW nusprendė gaminti “lavonvežius”, kaip kažkokie skandinavai.
Bet BMW tikslai buvo protingi. Jie norėjo dar didesnio gabalėlio pyrago šiame segmente, o E34 pasiūlė daug naujovių. Naująjį penktuką buvo galima gauti su keturiais varomais ratais, dvigubu stoglangiu (senovinė “panoramkė”) ir jau BMW ikona tapusį – galinį atsidarantį stiklą, kuris vėliau buvo siūlomas visuose BMW universaluose. Su 3 karta bavarai nusprendė dominuoti rinką ir pasiūlyti dar daugiau – M5 sedano ir universalo kėbulu. Galima sakyti, jog tikrieji greitų universalų pradininkai buvo BMW, o ne Audi.
O kas slėpėsi po “Emkės” kapotu? 3.5 litro tūris, 6 cilindrai su 315 arklių. Su atnaujinimu BMW nusprendė, kad galios M5 trūksta, tad dametė pora kubikų ir padidino tūrį iki 3.8 litro ir sukėlė galią iki 335 arklių. Čia jums proga prisiminti senus gruzino Giorgi Tevzadze drifto youtubo filmukus. Sklando gandai, jog tik įsėdus į E34 tampi rusakalbis, bumerio fanas ir pro drifteris, kaip ponas Giorgi.
Dar vienas įdomus faktas apie E34 – jie ne tik pirmieji pasiūlė greitą ir prabangų sedaną ir universalą, jie taip pat 1989 sukūrė “offroad konceptą. Šis keistas kūrinys buvo pavadintas- 530iX Enduro, kuris buvo su aukštesniu stogu, dugno apsaugomis ir iškelta važiuokle, galima sakyti, kad BMW buvo ir iškeltų universalų pradininkas. Tai ką Audi? Kopijuot BMW temokėjo?
Kuo toliau, tuo labiau BMW pardavimai augo. Pabaigus gaminti patį negražiausią 5 serijos BMW, bavarai pristatė geriausią mašiną pasaulyje – 1995 metų E39 kitaip dar vadinama “Slyva”. Žmonės kalba, kad vien Lietuvoje šių BMW važinėja daugiau su M paketais, negu jų buvo pagaminta. Oficialiai nekalbama, bet dėl Lukiškių aikštės paminklo statybos buvo svarstomas variantas statyti paminklą BMW E39 modeliui, kaip didžiausią indėlį įnešusiam simboliui Lietuvos automobilių istorijoje. Šimašiaus nuomone, E39 yra svarbesnis Lietuvai, negu Lada Rusijai. BMW taip pat su naująja “Slyva” pristatė visų puikiai žinomas angel eyes, kurių tikrasis pavadinimas yra “Corona rings”. Google jei netikit. Su nauju modeliu BMW pristatė M5 su V8 varikliu, beveik keturiais šimtais arklių. Visi jį pamilo ir ėjo iš proto. M5 buvo tokia gera, kad net dabar žmonės ją laiko geriausia M5, ever!
Toks jausmas, kad BMW buvo ant linskmųjų kalnelių ir kaskart išleidžiant po naują 5 seriją, vienas kartas būna sėkmingas, kitas nelabai. Taip pat vėl nutiko 2003 metais, kuomet buvo pristatytas naujasis 5 serijos BMW pravarde „Betmenas“. Naujasis modelis atėjo su labai daug naujų technologijų. IDrive multimedija buvo tokia sudėtinga naudoti, jog praėjus jau 17 metų, kai kurie BMW savininkai dar nežino, kas tose džiunglėse slepiasi. Nors daug kas nemėgo 2003 metų BMW dizaino, visi svajojo apie M5. M divizija pridėjo dar 1 litrą, 2 cilindrus ir daugiau negu 100 arklių. Bavarai pasiūlė savo klientams tikrą operos solistą, kurio variklio garsą dievino kaimynai, vaikai ir net močiutė. 2005 metais išleistas M5 su 507 arkliais buvo tobulas automobilis, gaila, kad tik Amerikoje. Kad ir kaip bebūtų gaila, Europa gavo tik automatus, kurie buvo tokie blogi, kad net Maximos dviratis geriau mušinėjo pavaras, nei tas BMW.
2010 metais buvo pristatytas naujasis 5 serijos BMW. Draugai naują modelį vadina F10 arba „Efke“. Panašu, jog naujas 5 serijos BMW F10 vėl sėkmingai pasivažinėjo ant linksmųjų kalnelių ir sugrąžino teisingą BMW dizainą. Žmonėms naujas bavaras patiko, bet dar labiau jiems patiko naujasis M5. Šį kartą vėl su V8, 4.4 litro ir su 553 arkliais. Idrive multimedija, nors prikrauta dar daugiau technologijos, tapo draugiškesnė naudotojui, salonas dar kokybiškesnis ir apskritai, F10 buvo tiesiog puikus automobilis, kuris viską darė gerai.
F10 sėkmė lėmė, jog istorija kartotųsi ir naujos kartos, 2016 metais išėjęs naujausias 5 serijos modelis atrodė labiau atnaujintas, o ne naujas BMW. Vokiečiai šiek tiek pasmailino kampus, paaštrino linijas ir viskas tuom baigėsi. Nors išorė nestebino, technologijos stebina žmones dar dabar.
Pasirodo įvairius nekultūringus gestus mėgstantys BMW vairuotojai dabar gali naudoti gestus valdyti multimediją, reguliuoti garsą ir numetinėti VMI ragelį mojuodami viduriniu mirštu. Taip pat naujasis BMW pasiūlė geriausią 360 kamerą, kuri tikrai rodo automobilį 360, atrodo, lyg GTA. Nerandi parkingo vietos, numeti savo BMW ant kelio, o namie sėdint gali pasižiūrėt per appsą, kas stovi aplink tavo BMW ir ar atsilaisvino vieta. Žinau, kad taip vieno 5 serijos hibrido savininkas darydavo, kuomet elektros pakrovimo stotelė būdavo užimta – sumanu ir praktiška!
O kaip reikalai su naujausiu M5? Vienas esminis pasiketimas buvo pristatytas – M5 gavo 4 varomus ratus! Tikri BMW fanai turbūt užsikimšo ausis ir daugiau nebenorėjo klausyti bavarų, jiems M5 buvo nebe M5. Na tie, kurie klausėsi sužinojo, kad su nauju M5 viskas gerai. Jei norisi, bet kada galima atjungti priekinius varomus ratus ir šiek tiek pasilinksminti. Bet 4 varomi ratai buvo tiesiog būtinybė, nes su 600 arklių galiniams ratams susitvarkyti sunku. O galią išskirstant į visus 4 ratus, „Emkė“ tampa daug draugiškesnis ir greitesnis automobilis. Ko dar norėti?
Mėgsti nešiot aptemptus treningus? Mėgsti stumdyt štangas ir galvoji, kad BMW yra vienintelė gera mašina? Jeigu nori, kad iš tavęs nesišaipytų “rimti bahūrai” pirk seną BMW. Bet jeigu jūsų seni BMW nedomina, jei gyvenime gerai sekasi ir norisi vieno geriausių premium segmento atstovų, kuris tiesiog viską daro gerai, naujausia 5 serija yra labai protingas pasirinkimas. O kiek tai maždaug kainuos? 464.79 € / mėn. Tuomet susisieksit su mumis, padarysim dar mažiau.
O jeigu dar svajojat apie 5 litrų V10, paklausykit, ką apie M5 mano Jeremy Clarkson ir tada galvokit, ar tikrai E60 norėsis.
Laikykitės!