Per pirmuosius penkis šių metų mėnesius Lietuvoje užregistruoti 82321 lengvieji automobiliai, iš kurių beveik 80% buvo naudoti. Taigi, galima sakyti, kad vidutiniškai Lietuvoje per dieną įvyksta 432 naudotų automobilių sandoriai. Tačiau, kaip išvengti apgailės? Mes kasdien susiduriame su įvairiomis situacijomis ieškodami automobilių savo klientams tiek Lietuvoje, tiek ir Vakarų Europoje ir dažnu atveju jau atsidarius skelbimų portalą dalį skelbimų galima atmesti arba bent jau reikėtų į juos žiūrėti labai atsargiai.
Į ką atkreipti dėmesį renkantis naudotą automobilį
- Svarbu atkreipti dėmesį į automobilio kainą – jei ji yra žemiau nei rinkos vidurkis ir automobilis skelbime yra jau ilgiau nei savaitė, greičiausiai tas automobilis nėra tvarkingas. Ir nebūtinai brangiausias automobilis bus geriausias, kadangi tai gali būti tiek perpardavėjas, tiek žmogus, kuris automobilį įdėjo vien dėl to, nes tikisi iš jo uždirbti, bet nebūtinai nori jį parduoti.
- Jeigu rida įtartinai maža tokių metų automobiliams, reikėtų išsamesnės analizės. Ji gali būti atsukta, nors tokių atvejų pasitaiko vis rečiau, arba tai gali sufleruoti, kad automobilis buvo eksploatuojamas, kaip antras šeimoje ir savininkui tiesiog morališkai paseno.
- Jeigu skelbime slepiamas VIN numeris – tai viena didžiausių raudonų vėliavų. Greičiausiai tokiu atveju norima nuslėpti atsuktą ridą arba didelį eismo įvykį. Automobilio istoriją lengva patikrinti įvairioms platformoms, tačiau verta žinoti ir tai, kad nebūtinai viena patikra parodys visą istoriją. Mes, ieškodami automobilių, jo istoriją tikriname per kelias tokių patikrų platformas ir neretai vienoje pamatome tai, ko kitos neparodė.
- Žiūrint skelbimus verta atkreipti dėmesį ir į nuotraukas. Pasitaiko atvejų, kad jos būna smarkiai retušuotos, taip norint paslėpti tam tikrus kosmetinius defektus.

Kas svarbu apžiūros metu
Jeigu skelbimas pasirodė neturintis didelių raudonų vėliavėlių, budrumo prarasti dar nereikėtų. Pokalbių su pardavėju metu reikėtų bandyti išsiaiškinti pardavimo priežastį ir panašius dalykus, nes perpardavinėtojai kartais pasimeta savo pačių sukurtose melagingose istorijose. Svarbu kalbėti ramiai, nesiveliant į ginčus ir tapti pardavėjo bičiuliu. Tokiu atveju jis gali atsiverti ir papasakoti tikrąją pardavimo priežastį arba išduoti apie jam žinomus, bet slepiamus trūkumus.
Žinoma, kai kurie defektai, atvykus apžiūrėti automobilio, gali būti matomi plika akimi. Didelių eismo įvykių padariniai, pabraižymai, korozijos židiniai ar bandymas juos slėpti dažnai išryškėja net ir neįgudusiai akiai. Rekomenduojame apžiūrą atlikti šviesiu paros metu, geriausia prie tiesioginės saulės – tai padeda pastebėti dažų spalvos neatitikimus ir mažus korozijos židinius. Ant dažytų metalinių paviršių pabandykite naudoti silpną magnetą. Jo pagalba galima nustatyti ar automobilio kėbulas nebuvo taisytas su plastikiniais užpildais.
Jei visgi pasirodė, kad esminių defektų nėra ir procesas pereina į sutarties pasirašymo etapą, svarbu tai atlikti teisingai ir pagal visus reikalavimus.
Svarbiausia nepasirašyti ant vadinamo „kauferio” perkant Lietuvoje, nes tokiu atveju teisiškai automobilį nusiperkate tiesiai iš prancūzo, vokiečio ar bet ko kito. Tikėtis, kad gedimo atveju pavyks surasti tą žmogų, iš kurio neva pirkote automobilį ir pavyks gauti kompensaciją, nereikėtų. O perpardavėjas išlipa sausas iš balos, nes tokiame sandoryje jis niekur nefigūruoja, o tik pasiima pelną be jokios atsakomybės.
Vis dar pasitaiko atveju, kai prašoma dalį sumos mokėti grynais, o į pirkimo-pardavimo sutartį įrašyti ne pilną sumą. Nors iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad tai nieko nekeičia, bet tokiu atveju pirkėjas prisideda prie mokesčių slėpimo. Nepaisant to, jeigu ateityje atsirastų gedimas ir pirkėjas norėtų kreiptis į pardavėją dėl žalos atlyginimo ar net, pasirodžius itin dideliam gedimui, apie kurį nebuvo informuotas, norėtų grąžinti automobilį, jam būtų atlyginta tik ta suma, kuri įrašyta sutartyje. Pavyzdžiui, jei sutartyje nurodoma tik 100 €, tik tiek ir bus grąžinta, net jei realiai sumokėjote tūkstančius.
Primename, kad Lietuvos civilinis kodeksas saugo net ir naudoto automobilio pirkėjus ir įpareigoja pardavėją nurodyti bei įrašyti į pirkimo-pardavimo sutartį visus žinomus trūkumus. Jeigu jie nebuvo nurodyti pardavimo metu, pirkėjas turi teisę reikalauti trūkumų pašalinimo, kainos sumažinimo arba net sutarties nutraukimo. Tiesa, pirkėjas turi pareigą pranešti pardavėjui apie trūkumus per protingą laikotarpį, kai juos pastebėjo ar turėjo pastebėti.

