Kadangi šiuo netradiciniu laikotarpiu dominuoja švietimas nuotoliniu būdu, mes irgi norime prisidėti prie tautos lavinimo ir pateikiame dar vieną trumpą automobilizmo istorijos pamokėlę.
Faktais stengsiuos jūsų neapkrauti, kad beskaitant nenusvirtų galvelė ant klaviatūros (čia darbo iš namų privalumas). Tad kaip rašė klasikas: „imkit mane ir skaitykit ir tatai skaitydami permanykit“.
Pristatau! Perkamiausias šių laikų naujas automobilis Lietuvoje – Toyota RAV4.
Truputis istorijos. Šio modelio ištakos siekia dar 1989 m. (puikūs žmonės gimė tais metais, ypač balandžio mėnesį…) kai Toyota visam pasauliui pristatė savo naująjį koncepcinį modelį. Japonai neslėpdami pasididžiavimo teigia, kad 1994 m. pasirodęs RAV4 buvo pradininkas to, ką dabar vadiname kompaktišku SUV klasės visureigiu (yra ir kitų nuomonių dėl pradininko).
Kas slypi už RAV4 trumpinio? Tai „Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive”. Perfrazavus pasakyčiau – tinka ir į darbą ir į sodą, tik čia jums ne kokia Škoda.
Kuriant RAV4 buvo naudojami Corolla, Carina ir Camry elementai, bet įdomiausia, kad pakaba ir transmisija buvo „pasiskolinta“ iš nuostabaus Toyota Celica GT-Four modelio. O tai reiškia, kad naujasis Toyota gaminys turėjo nuolatinę keturių varomų ratų pavarą.
Kuo šis automobilis pasižymėjo? Valdymas buvo pakankamai dinamiškas, ypač lyginant su normaliu visureigiu. Plius aukšta sėdėjimo pozicija. Taip pat gaudavote gerą pravažumą ir nemažai vietos keleiviams. RAV4 iškart tapo velnioniškai populiarus. Turėjo 2 litriukų motorą ir pradėjęs savo gyvenimą kaip dviduris, jau 1996 m. gavo keturdurę versiją. O dar po dvejų metų šis džipukas buvo kosmetiškai padailintas ir atsirado versija su minkštu stogu! Beje, ši versija ilgai neišsilaikė… Gal dėl to, kad minkštas…?
Antroji RAV4 karta pasirodė 2000 m. Ji buvo visapusiškai didesnė ir unikalesnė nei anksčiau – 70 % detalių buvo naudojamos tik šiam modeliui. Beje, ir konkurentų rinkoje jau buvo spėję atsirasti: Honda CR-V, Subaru Forester, Suzuki Grand Vitara ir Land Rover Freelander. Ši karta gavo ir dyzelinius D-4D variklius bei tam tikrose rinkose atsirado ir galingesnis 2.4 litro benzininis variklis. Amerikoje, pagal populiarumą tarp moterų savininkių, RAV4 nusileido tik VW Beetle.
2006 metai. Trečioji karta. Vėlgi, modelis išaugo dydžiu ir, įdomus faktas – buvo atsisakyta dviejų durų versijos – tai nuo ko RAV4 pradėjo. Atsirado pagal poreikį išjungiama 4WD sistema ir versijos varomos tik priekiniais ratais. O atsarginis ratas ant bagažinės dangčio jau nebebuvo privalomas atributas.
Turėjau garbės pavairuoti šios kartos RAV4. Ir įspūdis likęs toks, kad iš išorės atrodantis gana patrauklus, ar netgi moteriškas, savo važiavimu priminė man traktorių. Daugiausia matyt dėl triukšmingo ir vibracines bangas keliančio dyzelinio motoro (panašiai kaip vibruojant skystą betoną statybose su tuo milžinišku įnagiu…).
Apie elektrą. Gal daugeliui ir neteko girdėti, bet jau
1997 m. RAV4 turėjo pilnai elektrinę modelio versiją, kuri nuvažiuodavo iki 120 mylių vienu įkrovimu. Šis modelis buvo skirtas JAV rinkai ir sukurtas idant patenkintų Kalifornijos valstijos reikalavimus dėl nulinės emisijos automobilių. O 2010 m. bendradarbiaujant su Tesla Motors(!) buvo sukurtas dar vienas elektrinis RAV4 modelis (nuotrauka teksto pabaigoje). Jo nuvažiuojamas atstumas buvo panašus kaip ankstesniojo modelio ir orientuotas šis automobilis buvo į tuos pačius „Švarco“ rinkėjus.
2013 m. pasaulį išvydo jau ketvirtoji RAV4 karta. Tiek išore, tiek vidumi ji buvo gerokai modernesnė už savo pirmtakus (ir bagažinės durys atsidarinėjo jau ne iš šono, o į viršų). Po trijų metų pasirodė modelio facelift’as su naujomis hibridinėmis jėgainėmis. Ir tai tapo nauju proveržiu modelio pardavimuose.
Dabar Toyota vadovaujasi šūkiu – „No more boring cars“ (daugiau jokių nuobodžių automobilių). Ir iš dalies galiu su tuo sutikti. 2019 m. pasirodęs naujausias modelis savo išorės dizainu yra gerokai gyvesnis ir pakankamai gražus (primena tą Lexus su keiksmažodžiu). O pats važiavimas nors ir netoli pažengęs nuo sąvokos nuobodus, bet
atsirandantys nauji, galingesni varikliai duoda savo žavesio. Manau, kad pagal dydį, kainą ir gaunamą standartinę įrangą tai kitiems gamintojams sunkiai įkandamas riešutėlis. Nors didžioji dalis parduodamų naujų RAV4 yra hibridai, aš ilgesnius santykius turėjau su benzinine versija. Ir viešai ją pagirsiu dėl kuro sąnaudų. O trauka visai pusėtina (tik nereikia pasakoti, kad „visai nevažiuoja“). Jeigu jau užsinorėjot RAV4, tai Luxury komplektacijos benzininę versiją su keletu papildomų dalykėlių galite gauti už 234 EUR per mėn. O su mūsų pagalba, dar ir pigiau.
P.S.: Žvelgiant į dabartinį žvėrišką SUV rinkos populiarumą Toyota gali pasakyti ačiū Nissan Qashqai, kuris padėjo kompaktiniams SUV‘ams Europoje atgimti ir užlipti į neregėtas aukštumas. Nors pirmos kartos „kiškis“ važiavo tikrai š*dinai ir atėmė dalį RAV4 klientų, bet žmonėms tai buvo lyg nušvitimas, kad kompaktiškas SUV yra vienas geriausių pirkinių rinkoje.
P.P.S.: pagal pirminį planą 2020 m. antroje pusėje (dabar jau klausimas kada) turėtų pasirodyti „RAV4 Plug-in Hybrid“. 306 AG, 6,2 sekundės iki šimto ir 60 km atstumas vien elektra. Čia jau įdomiau. Seniai taip reikėjo.
Geros visiems dienos!